top of page

Komunikace je základ

Máte jasno v tom, čeho chcete videem dosáhnout?

Potřebujete poradit?

Základem úspěchu u natáčení je dobrá příprava. Abychom byli schopni odvést naši práci na 100%, budeme od vás potřebovat co nejvíce informací o tom, jakou máte představu.

Čím více nám dáte informací, tím přesněji jsme schopni nejen vytvořit takový produkt, ze kterého budete nadšení, ale také vám přesněji ,,ušijeme cenu na míru”.

Spolupráce a dobrá komunikace. Během výroby se s vámi možná budeme potřebovat párkrát spojit a potvrdit si další kroky. Určitě vám před dokončením pošleme náhled díla, ke kterému se můžete vyjádřit. Právě čekání na vyjádření klientů je mnohdy důvodem naprosto zbytečných průtahů
dokončení videa, které se v tristních případech pohybují i v řádech týdnů. Rozumíme, že ne vždy má člověk hned čas video kontrolovat, standardně uvádíme lhůtu pro vyjádření 3 pracovní dny.

Průběh výroby a cenotvorba

Jak to celé probíhá?

Kde se ty ceny berou? 

Pro spoustu lidí jsou peníze citlivým tématem. Velké cenové rozdíly mezi jednotlivými zakázkami mohou vézt k otázce, kde se vlastně cena videa bere.

Odpověď je prostá. Každé jednotlivé natáčení v sobě skrývá velkou spoustu proměnných, které mohou cenu samotného videa ve výsledku buďto snížit nebo naopak zvýšit. V této části vás provedeme základními informacemi o cenotvorbě a dáme vám i pár tipů jak své peníze neutratit za zbytečnosti.

Průběh výroby:

Jako příklad na vysvětlení použijeme natáčení reklamního spotu určeného pro sociální sítě.

  • PREPRODUKCE aneb co je třeba zařídit 

    • Námět - tzn. o čem ta reklama vlastně bude?

    • Scénář - zde je námět formován a upravován zejména tak aby se vešel do časového rozsahu reklamy a vyhovoval finančním možnostem klienta.

    • Storyboard - kreslená vize finálního videa

    • Rozpočet - rezervace lokací, kde se bude natáčet, honoráře herců, náklady na dopravu, náklady na techniku, honoráře pro výrobní štáb

    • Papírování - spousta hezkých záběrů na zajímavých místech si bohužel často žádá rozmanitá povolení úřadů, majitelů objektů atp. (Cestování se štábem a technikou zejména mimo EU je ještě úplně jiná kapitola)

  • PRODUKCE - Natáčení

    • Natáčení - může trvat jeden i více dní.  Vždy se snažíme o co největší efektivitu práce, což se promítne i na lepší ceně. Často totiž doprava na místo natáčení, příprava světel, zvuku a celé scény zabere i několik hodin práce. Teprve poté se dá natáčet. Po natáčení se vše musí opět rozebrat, sbalit a jede se na jiné místo natáčení nebo zpět do studia.

  • POSTPRODUKCE

    • Co se natočilo, je třeba proměnit ve výsledný finální výstup. Stručně se dá říct, že se jedná o střih, úpravu zvuku, color grading tj. část, kdy se pomocí volby vhodných barev do videa dostane určitá nálada, kterou chceme divákovi předat, poté vizuální efekty a případně i animace klientova loga, titulky aj.

Cenotvorba (reklamy, hudební klipy, dokumenty...):

Vzhledem k časové náročnosti natáčení viz. výše se u hraných reklam, hudebních klipů a dalších větších projektů cena počítá ve dnech. Ceny nezahrnují náklady na herce, lokace, dopravu atp.


VELMI SKROMNÉ NATÁČENÍ od 12 000 Kč

jeden kameraman, natáčení např. různých reportáží a aftermovies nebo realitních videí . 

STŘEDNÍ NATÁČENÍ od 18 000 Kč

- kameraman, asistent/zvukař. Videa podle jednoduššího scénáře náborová videa, promo videa atp.

STŘEDNĚ VĚTŠÍ NATÁČENÍ od 35 000 Kč

- 2-3 členný štáb. Natáčení s hraným dějem, jednodušší reklamy, podle předem napsaného scénáře.

VELKÉ NATÁČENÍ od 50 000 Kč

- Zejména hudební klipy a reklamy, zkrátka videa, u která vyžadují silnější kreativní preprodukci (námět, scénář, storyboard, scouting lokací...) případně herce a kostýmy, zábory lokací atd.

- štáb od 4 členů 

Zatím co skupinka lidí se šroubováky které se říká grip, staví stativy, jeřáb, kamerovou jízdu a jiné srandy, hlavní kameraman s jeho asistentem se věnují nastavení kamery, výběru správného objektivu, přípravě, jak bude záběr vypadat - to vše podle přesných poznámek, které se tvořily na začátku se scénářem. Režisér vysvětluje hercům, co přesně se po nich chce a zkouší s nimi repliky. Mezi tím je otravuje zvukař s tím, aby mu ukázali, jak nahlas budou mluvit, dupat nebo třískat dveřmi. Runner doveze jídlo, po dotočení scény odveze herce. Klapka si během natáčení hlídá aby nevznikl chaos v pořadí záběrů (v 90% případů se točí např. scéna 8 poté na jiné lokaci scéna 2, pak scéna 4 atd.) 

No a na celý ten cirkus dohlíží a organizuje jej vedoucí výroby, který má k ruce asistenty, kteří s tím pomáhají. 

POSTPRODUKCE 5 150 Kč/den

Konečně nějaká fixní cena co?

Ceny jsou uvedeny bez DPH

Ceny u svateb, aftermovies, reportů, rozhovorů...

Ne vždy je třeba dělat Hollywoodskou výpravu.

Ceny zakázek, jako jsou například: Svatební video, záznam divadelního představení nebo koncertu, aftermovie z party, report ze sportovní akce, z veřejné události (slavnostní otevření, den obce...), veletrh, výstava.... Zde se cena tvoří individuálně. Neváhejte nás proto kontaktovat, rádi vám uděláme kalkulaci podle vašich představ :)

Jak mohu ušetřit?

Ano! Dá se ušetřit a ukážeme vám jak.

CESTOVÁNÍ A CHYSTÁNÍ: Chcete platit 10 nebo 25 tisíc? 

Efektivita práce je velmi důležitá. Pokud si například objednáte sérii 5 krátkých jednominutových videí, kde někdo sedí za stolem a povídá je rozumné všech 5 dílů natočit za jedno dopoledne. Štáb se totiž musí zabalit, dorazit na místo natáčení, postavit scénu (viz. výše), to trvá třeba 3 hodiny, poté se bude 15 minut točit, no a pak následuje zase balení věcí a doprava zpět na produkci. Ten čas kdy se cestuje a chystá je dobré zaplatit jen jednou na jeden den. Neplaťte to zbytečně 5x.

DÉLE TRVAJÍCÍ SPOLUPRÁCE

Budete potřebovat více videí, které budete pravidelně poptávat? Na trvalé spolupráci se dá také velmi efektivně ušetřit. Pokud najdeme způsob výhodné spolupráce pro obě strany, jsme vždy pro!

SPRÁVNĚ SI URČETE CO SE VÁM VYPLATÍ

Bohužel se setkáváme i s tím, že, i přes naše upozornění, chtějí někteří klienti ušetřit 2 tisíce a způsobí si tak ve výsledku škodu ve výši desítek tisíc. Jak se takové věci vyhnout? Je to velmi snadné!

Pokud například máte firmu a chcete reklamu. Pomůžeme vám přesně definovat co opravdu potřebujete a co by konkrétně pro vás byly zbytečné výdaje.

Příklad: několikaminutové video může být hezké a plné zajímavých záběrů z vašeho odvětví... Ale! Pomůže vám získat více zákazníků? Budou se na něj chtít potenciální zákazníci několik minut chtít koukat? Kde jej chcete umístit (web, reklama v kině, TV, sociální sítě...)? 

Myslete na propagaci! - Video už máte, teď je třeba aby jej i někdo viděl. Mrzí nás, když klient zaplatí třeba 20 tisíc za reklamní video, které pověsí na svůj vlastní web nebo Facebook, ale odmítne placenou propagaci, aby se zobrazovalo jako reklama jiným lidem, protože tak ušetří třeba 5 tisíc.

Ušetří 5 tisíc, ale instantně prodělá 20 tisíc, protože má reklamu, kterou nikomu neukáže.

U reklamy myslete na jedno. Jejím účelem je, aby VÁM vydělala peníze. 

Preprodukce polaroid frame II.png
Produkce polaroid frame new.png
bw set.jpg
bottom of page